tisdag 31 mars 2015

På besök i bygget

Nu har vi fått se hur renoveringen av L-huset fortskrider. Utrustade med stålhättade skor, hjälmar, handskar, skyddsglasögon och västar fick vi vandra runt i det som efter sommaren ska blir klasssrum för årskurs ettor, tvåor och fyror. Ljusa fina klassrum, ny ventilation och fler toaletter. Gamla fina detaljer bevaras. Vi längtar....


fredag 20 mars 2015

I dag rockar vi sockor!

I dag är det Rock the Socks Day, och då är det dags att tillsammans med tusentals andra människor sätta på dig färgglada olikfärgade sockor. Bakom den uppmärksammade kampanjen står en tioårig småländsk flicka och hennes syster. Tioåriga Nathea bor en bit från Vimmerby. Natheas storasyster heter Noelle, och har Downs syndrom.
 För att visa att det är okej att vara annorlunda, som sin syster, har Nathea startat den olikfärgade sockkampanjen.  "Det är fint att vara olika. Och det är bra att vara olika."

Vi är många på Hammarbyskolan som håller med!






fredag 13 mars 2015

Hur vi jobbar med läsförståelse i Hammarbyskolan!

På Hammarbyskolan, liksom på många andra skolor i Sverige arbetar vi för att förbättra elevernas läsförståelse. I spåren av de sviktande PISA-resultaten har författaren Martin Widmark tillsammans med en projektgrupp dragit igång "En läsande klass".

Gerd och Sara som båda är lärare hos oss har sedan i augusti lett en studiecirkel för lärarna på både södra och norra. Nu har de på klassombudsmöten berättat om vad en läsande klass handlar om. I den länkade filmen kan du få en inblick
http://www.enlasandeklass.se/lasforstaelsestrategier/filmen-om-lasfixarna/

I detta arbetssätt ger man eleverna strategier för att bli bättre läsare med bra läsförståelse. De yngre eleverna använder sig av de olika läsfixarna. Med de äldre eleverna arbetar man med strategierna men man säger inte "att nu ska vi använda spågumman" utan "vilken förförståelse kan du få av genom att titta på omslag osv. Att ha en god läsförståelse påverkar alla skolans ämnen.

Spågumman: Genom att du tittar på omslaget och läser titeln så gör du en gissning om vad boken handlar om. I en faktatext läser du rubriken, underrubriker, tittar på bilder och får då en förförståelse som sedan hjälper dig att förstå texten bättre.
Konstnären:Du gör egna inre bilder av hur du tror det ser ut. Om du hör ordet hund tänker vi alla troligen på olika sätt. Någon på lurvig päls, någon på mormors hund, någon på doften av blöt hund, någon på leksakshund. Alltså ett sätt att få in olika sinnen i läsandet.
Detektiven: Du letar aktivt efter ord du inte förstår. Om ett barn hittar ett svårt/nytt ord så kan hen först läsa om ordet, sedan läsa meningen, kanske hela stycket, fråga någon annan. Detta sätt gör att barnet bättre minns det nya ordet. Ordförståelsen har stor betydelse för läsförståelsen.
Cowboyen med sitt lasso kastar ut och fångar in det viktiga i texten. Sammanfattar det viktiga. Man kan använda en typ av berättelseschema som stöd. T ex vad hände först, sedan och på slutet i texten.
Reportern ställer frågor till texten. Vad står på raden, vad läser man mellan raderna och vad finns i djupet. Se länken:
http://folestenkyrkavaskinde.se/wp-content/uploads/2014/10/P%C3%A5-ytan-under-ytan-p%C3%A5-botten-fr%C3%A5gor1.pdf

Vi jobbar mycket med läsning i skolan men vi vill att ni läser hemma också. Föräldrar är viktiga för barns läsning!
SÅ, läs för era barn. Även när de själva kan läsa är det väldigt mysigt att sitta i soffan och läsa en bok ihop. Om ditt barn tycker det är jobbigt att läsa, läs första sidan av boken så att de får starthjälp att komma in i boken. Läs varannan mening, läs halva sidan osv. Ett barn som håller på att lära sig läsa får lägga ner mycket energi på att klara av att ljuda ut orden och då kan man lätt tappa vad texten handlar om och behöver då stödet i att man pratar om vad texxten handlar om.

Om du vill läsa mer om just en läsande klass så finns http://www.enlasandeklass.se/

tisdag 3 mars 2015

Hurra för högstadium!!!

Glada nyheter,
vi har tillräckligt många sökande för att starta årskurs 7 i höst.

Tjohoo!!!